fredag 14 december 2007

Pepparkakshus

Jag MÅSTE bara baka ett pepparkakshus...ingen jul utan det. Jag har gjort många olika under årens lopp. Det har varit olika storlekar o modeller, ett år var det en fyr med båt..men jag återkommer alltid till ett hus o det är detta som jag bakat i år. Det är ganska stort, svårt att få spröjsen att passa o "ögonlocken" över fönstren böjda. Jag har inte satt så mycket godis på taket för det blir så tungt o ramlar lätt ihop, nu är taket lite hängit men det får ju vara lite snett o inte så noga på ett pepparkakshus.På fjolårets hus hade dottern satt fast flera hundra silverkulor...det blev inte det i år..hon kommer hem nästa fredag, hoppas veckan går fort...Sonen i huset kom hem i kväll, åt o prata en stund o sen var han försvunnen..ja,ja..kompisar lockar...

Det finns mönster på utedass, hundkoja, stor o liten gran till detta hus, i år blev det dass o gran. Tomten fastnar ALLTID i skorstenen...ätit för mycket skinka kanske?

Tomtenissar måste även besöka utedasset fast dom har massor att göra dessa tider..

Här syns lite bättre "ögonlocken" över fönstren, ska böjas genast de kommer ur ugnen över ett glas...spricker varje gång men det gömmer man med kristyr o "snö"


När pepparkaks huset är klart DÅ är det inte lång tid till jul...i år brände jag mig inte på smält socker. Annars så är detta ett flera dagars projekt innan det är klart...

3 kommentarer:

Lycka är ~ Onnea on sa...

JO pepparkakshus hör julen till, och det spelar absolut ingen roll om det är lite snett :)
Hos oss blir det inget hus i år. Hoppar över det petiga. Och alla år är det samma sak, vem ska äta upp det. I fjol gick det till mamma och pappas kaffe, de tyckte det var gott ;)
Ha ett trevligt veckoslut!

Nostalgia sa...

Jättefint!!
Bare en uke igjen nå:)

Elzie sa...

Vilket fint hus. Även om det är lite snett och vint. Men så ska det ju vara. Ska synas att det är handgjort. Men var hittar du såna fina mönster? Har faktiskt aldrig gjort nåt hus men har ofta funderat på det.
Hoppas du har en bra måndag.
Kram Elzie