söndag 15 februari 2009

Mera Tuppar


Här kommer det beskrivning på äggvärmaren. Det är en fritt översatt beskrivning av mig från finska till svenska, jag tror att det är ur en Novita-tidning för flera år sen. Marks Katten Bianka garn har blivit använt men jag vet inte om det garnet finns att köpas mera. Jag har virkat av restgarner, det gröna är Sandnes Mandarin Petit, ( köpte det för färgens skull ) lite "löst" garn att virka av, det oranga är The Cotton Garden Erica och det är bäst,tycker jag.

Lägg upp 14 lm med tex. vitt garn, slut till en ring med sm.
Varv 1-7: 1fm i varje maska
V 8: öka 8fm jämnt fördelat på v.

V 9: fm i varje m.
V 10: öka 6fm på varvet = 28fm på v.
V 11: fm i varje m.
V 12: öka 4fm jämnt fördelat på v.

V 13: Byt färg på garnet till tex. gult, virka 18fm, 14stp (stolpar)
V 14: fm i varje m med vitt garn
V 15: gult garn, 18fm, sen 2stp i varje maska
V 16: fm i vitt garn

V 17: 18fm, 2stp i varje maska med gult garn.
V 18: fm i vitt

V 19: 18fm, 2stp i varje m i gult garn
V 20: fm i vitt garn, tag av garnet.

Vik stycket dubbelt, börja från toppen av stjärten, och virka ihop öppningen med fm. Lämna öppet ca 7-9cm i nedre kanten, fortsätt virka runt öppningen med fm. Tag av garnet. Tuppkam: vik stycket dubbelt, virka 7fm genom båda varven, vänd, virka 3 "pichotter" (hoppa över 1m för varje pichott) tag av garnet. Näbb: 2fm mitt fram, vänd, 1fm, tag av garnet. " små pärlor till ögon.

Hur förklarar men hur en "pichott" virkas? Ska försöka, så här gör jag, 3lm, 1fm (eller sm) i 3:e lm från nålen, hoppa över en m, virka 1fm i nästa m. Ni får gärna rätta mig om jag förklarar det fel...Lycka till med tupparna, och jag hoppas att ni som vill virka dessa förstår min beskrivning...

23 kommentarer:

Handarbete/Pyssel sa...

Ja, inte blir jag mindre sugen på att prova virka dessa...!! ;)
TACK så jättemycket för beskrivningen!!!

Ha en skön söndag!

Anonym sa...

Jag måste också prova virka.Perfekt översatt, pichott är nirkko på fnska.

casdradaju sa...

Die sind aber hübsch, sind das Topflappen?
Liebe Grüße von Dagmar

Prästgårds Maria sa...

Vad roligt med ett tuppmönster. Ska prova virka en. Köpte i dagarna en lär dej virka bok. Det är jag inte alls duktig på. Men en "pinal" ( hette det så på sundomdialekt) virkade jag i 3´an med Hjördis Mitts.
Ha en fin vecka!

Handarbete/Pyssel sa...

Nu har jag virkat min första höna!
Den var enkel att göra - bra beskrivning!! Tack än en gång!

Anonym sa...

Merveilleuses poules au crochet, une excellente idée, bonne soirée !

Unknown sa...

Sååååå søte de var!
~Emily i Norge

Huset på toppen sa...

Så søte tupper,og veldig kjekt at du deler oppskriften med de som lage selv:)
Ha en fin uke!
Klem Linda - ♥ -

Natalia sa...

your blog is very nice greetings from Santiago de Chile!

Mia sa...

Skal si disse var noen herlige hønepøner som holder eggene varme. Jeg er dessverre ikke noen kløpper til hekling (klarer ikke å lese oppskrifter...) men disse hadde jeg vært fristet til å prøve...

Anonym sa...

Så fine tuppor! Ønsker deg en riktig god helg!

Jaanabella sa...

Kivoja kukkoja!
Pitääpä ottaa ohje mukaan laivalle ja virkata muutama pääsiäiseksi.

Filifjonkan 1 sa...

Hej Oj så söta de var skall testa idag tack så bra att du lagt ut mönstret med.

Pixi sa...

tack så mycket för att du lägger ut mönster,det e guld värt när man hittar nåt skoj o det fverkar detta vara!!Må gott =)

Gerda-Thyra sa...

Oj, vad kul... jag som är så sugen på att virka någon rolig liten figur!
Tack för att du har lagt ut mönstret!

Filifjonkan 1 sa...

Jamen hej på dig så trevligt av dig att dela med dig av den söta påskhönan GerdaThyra tipsade om din blogg. Kikade på din beskrivning om dig själv stämmer bra in på Filifjonkan särskilt det sista ang de där krypande läbbsakerna som man får ha ihjäl med en telefonkatalog eller nåt.
ha en go och glad påsk ed dig jag återkommer.

Anonym sa...

Så himla fina!

Nina Kristin sa...

Så søte de hønene var:) Takk for oppskrift:)
Mysig blogg:)

Ha en trevlig kveld:)
Nina

Anonym sa...

Dom var faktiskt otroligt söta, så även om vi sällan äter ägg ur äggkopp ska jag nog ta och göra en sådan eller två nu när påsken närmar sig. Tack för mönstret

Mona sa...

Hej
Vilket nummer på virknål ska man ha? Tacksam för svar

Susannesblogg sa...

Va! Det är ju mina virkade tuppar som jag dock inte har mönster till.

Unknown sa...

Ååå tusen tack. När jag var liten hade vi dessa varje påsk och jag hittar inte den

cuo8une2 sa...

Koselige tuppar jag blev så fasinert av dem. Mette i Norge