onsdag 8 januari 2014

Igelkotten Kurt!

Jag har sytt två täcken till tvillingar. De skulle vara klara tills i gårkväll och jag hann just och just. Jag hittade ett mönster i "Quiltemagasinet nr. 3/09" på en igelkott som heter Kurt, designat av Päivi Wahlström. Egentligen är det mönster på en bordslöpare men jag tycker det passar bra som mittenblock på ett barntäcke.


Jag fortsatte att bygga på täcket runt Kurt med olika blå tyger.

Jag spegelvände mittblocket och använde lite olika färger på tyget så att täckena inte skulle bli helt lika, fast de är tvillingar.


Mönstret på den smala kanten går igen på den bredare kanten uppe och nere på täcket.


Det är kinesiska tvillingar och då måste det vara nåt rött med på täcket, den färgen är viktig i den kinesiska kulturen! Kanten runt täcken är också röd.


Jaa...Kurt är en riktig glädjespridare, man kan inte bli annat än glad av hans leende...


Vi ( arbetskamrater ) hade fest/knytkalas hemma hos en arbetskamrat för familjen och vi hade stickat, sytt, köpt och samlat ihop en hel hög med babykläder, blöjor, nappflaskor osv., ett litet "start-paket" åt dem. Mamman är vår "gamla" arb.kamrat som kommit tillbaka till Finland från Kina och nu hoppas vi alla att hon och hennes familj kan stanna kvar här!

6 kommentarer:

evaj sa...

Underbara igelkotten Kurt får en hälsning från en Bambi!!

Catarina sa...

"Kurt" gjorde sig väldigt bra på täckena :) Dom blev ju superfina!
Ha det gott!

Vform sa...

Juperfint ... med egen design också!
Trevligt med träffar!
God fortsättning!
Kramiz ♥

Grit sa...

Oh…der ist wunderschön !!!!
Liebe Grüße Grit

Karin sa...

Otroligt fint gjort och vad söt liten Kurt du gjort, med fina färgval. Ha en fin helg Karin

Rafaellascreativa sa...

Vilka fina lapptäcken ,han är underbart glad Kurt och jag blir glad när jag ser honom :)