tisdag 2 december 2014

Juletider

Jag hinner inte riktigt med! 1:a Advent kom ovanligt tidigt i år tycker jag och ändå var jag ledig hela veckan före, men så kan det bli ibland. 

 
Som tur är så har jag ett litet lager med ljus så jag fick min advents ljusstake klar till söndagen 1:a Advent.


Ute är det långt ifrån nåt julväder, grått, mörkt, mulet och trist. Jag tycker att folk överlag har tänt sin utejulbelysning tidigare i år men det är inte så konstigt med det mörker som vi har nu.


Här hos oss är det en hel del ljus, ljusslingor och stjärnor lite här och där, men det ska det vara också. Jag tycker att "Adventstiden" eller "Förjuletiden" är den bästa när man pyntar lite vart efter och så småningom får den där riktiga julkänslan.


Nu tror ni säkert att jag har huset fullt med tomtar och pynt, men det har jag inte, jag satsar mera på ljus och lyktor, men visst ska nån lite tomte få stå framme, annars är det ingen Jul!


Jultid för mig är också att dricka glögg och äta pepparkakor med Aura-ost och fikonmarmelad. Jag brukar baka ett pepparkakshus och i år ska jag försöka hinna med det. De få julklappar som vi ger bort köpte jag i augusti men jag har en som "ligger i symaskin" just nu och den borde jag få klar inom 2 veckor...


...och mina två  hyacintstrutar blommar! Ha en fortsatt bra vecka och jag vill ha lite snö på marken...

5 kommentarer:

Nette Cecilia sa...

Så fint julmys i mörkret ,här brinner det i alla buskar och träd .Fikonmarmelad har ja aldrig smakat var hittar du det .Kramen ,Nette

Vardag och flärd sa...

Så vackert du pyntat! Här är också mest ljus och slingor men även naturmaterial kommer in efter hand. Och hyacinter och amaryllis.
Ha en fin adventsvecka!
Kram Eva

Vform sa...

Underbart pyntat du har det!
Visst är julljusen lite vackrare i mörkret nu! De behövs verkligen!
Kanske ses vi på lördag, trots allt :)
Kram ♥

Lyckoslanten sa...

Jag tycker att du hinner med otroligt mycket! Jag kan tänka mig att du förutom det vackra du visar har vackra ting på gång. Här tar vi det lugnt med julklapparna. Tillsammanstid är viktigast! ♥︎

Hantverkarglädje sa...

Åtminstone har du vackert julpynt som du visar. Sådant behöver vi visst få se för att lysa upp i detta eländiga mörker. Uteljusen behövs visst också i detta nu om de skall göra någon nytta så här lyser det från första advent.
Ha det gott med pysslandet.