tisdag 20 januari 2015

Lamm

Just har Julen tagit slut och jag börjar redan tänka på Påsk! Det är alltid bra att vara ute i tid. Jag började titta i mina Tilda-böcker och plockade fram några mönster, hittade en bit frotté-tyg som jag sydde några lamm ur boken Påske med Tildas Venner.

Jag har sytt den större modellen på lammen. Frotté-tyg "skräpar" väldigt mycket när man börjar klippa och sy i det. Jag klipper ut mönstret först i Totally Stable-papper, Gutermann, då är det bara att stryka fast pappret på tyget och sy runt för det är svårt att rita på frotté och fleece med penna. Sen drar man bort pappret och kan använda det igen.

Det som är svårast med dessa lamm är att få fastsytt ansiktstyget i kroppen och få sömmarna att komma mittemot varandra uppe i pannan. Det lyckas inte alltid och det är hopplöst att sprätta upp, man måste nästan börja om från början om det är väldigt stor skillnad...om man vill vara "petnoga" alltså...

Hjärtat stryker jag dit med Vlisoflix och broderar runt med DMC-garn.

...alla vill vara med på bild...

Ha en fortsatt bra vecka!

14 kommentarer:

Elzie sa...

Herregud så fina! Du syr så fina stygn så det ser nästan ut att vara gjort på maskin. Den som ändå kunde det, hihi.
Hoppas du har en fin kväll.
Kram Elzie

Lycka är ~ Onnea on sa...

Så jättefina lammen! De passar så fint till påsk.
Minns att jag ett tag försökte mig på att sy ett men gav sen upp när frote'n bara skräpade och det blev inte till nåt.
~M~

Janne i Fagerlia sa...

Sjarmerende og søte lam du tryller fram fra symaskinen :)

Vform sa...

Hade jag så fina lamm i huset skulle de få sitta fram för jämnan!
Och lite "rynkor" i pannan gör inget ;)
Ha fortsatt fina vinterdagar!
Kram ♥

nattugglan sa...

säger samma som Vform.lite rynkor gör inget, det skall ju synnas att det är handgjort!Fina blev de.Ja frotte skräpar nog..men jag har så skräpigt i mitt syrum så det skulle kvitta, fast det fastnar nu under fötterna å.

umuliesverden sa...

De er så fine! Lenge siden jeg har sydd slike. Nå ga du meg en god idé!

Merethe sa...

Disse lammene er så søte. Og som alltid gjør du et flott arbeide. Helt nydelig.

Monique sa...

Very very nice <3<3<3<3
Monique

Rafaellascreativa sa...

Helt underbara ! Nu blev jag såå sugen att sy ett lamm :) du inspirerar alltid så ! Kram

Lappeklipp sa...

Så mysiga linslusar till lamm du sytt, de ser så ulliga och gulliga ut i sin frottékropp. Hoppas att allt är bra hos dej och de dina!!!!

Rosehagen sa...

Hei.
For en flott blogg du har. Føste gangen jeg er innom, men jeg kommer tilbake;)
Herlige lam;) Tone Finanger har gode modeller og virkelig flotte bøker. Jeg nyter bøkene selv om jeg ikke syr så mye derfra;)

Mandagshilsen fra Ann-Mari

Elisabeth sa...

Det är jättefina! Lika proffsiga som allt annat du syr.
Får man fråga vad du syr på för maskin? Alltid intressant att höra vad vi använder för något. Särskilt då jag inte alls är nöjd med min Bernina 830.

Mvh
Elisabeth

EirinH sa...

Flotte lam :)
Man blir i godt humør av å se på dem. Tilda er en mønster favoritt!

Prick sa...

Så fina!! Syr du fortfarande? Mvh 😊