söndag 12 februari 2017

Vintage Valentine

Lagom till Vändagen fick jag min Vintage Valentine-quilt klar. Jag har hållit på med denna quilt i mer än 2 år men så kring Jul bestämde jag att ha den klar till Vändagen.

Det finns en historia bakom denna quilt. Jag blev vän med en från Sverige via våra bloggar, vi skickade otaliga e-mail åt varandra, bytte mönster, hon hjälpte mig att köpa "Tilda-saker" från Panduro som hon skickade åt mig, för då fanns inte Panduro ännu här i Finland när jag började med "Tilda". Vi blev riktigt goda vänner fast vi aldrig träffades. Helt plötsligt slutade hon svara på mina e-mail, hon uppdaterade inte sin blogg, vilket var ovanligt för hon sydde massor, bl.a. "Tilda" och allt möjligt i lappteknik. Hennes blogg är kvar men sista inlägget är i februari 2012. Jag fick detta mönster av henne i födelsedagspresent när jag fyllde år för 7 år sen, originalmönster! Det är inget billigt mönster dethär, nu är det ca. 46€ men då jag fick det var det dubbelt dyrare! Jag har haft mönstret i många år och nu först har det blivit klart. Jag har undrat alla dessa år vad som har hänt henne. När jag började sy på quilten igen, skickade jag ett e-mail till hennes senaste arbetsplats och frågade vad som hänt henne, men jag har inte fått nåt svar, dom får säkert inte ge ut uppgifter om sina anställda men de kunde ju skicka ett svar åt mig ändå.

Quilten har 725 st delar!! Eftersom jag använder Vliesofix som syteknik var jag tvungen att först rita av alla 725 delar spegelvända, enklast att göra det är mot ett fönster, sen rita av dem igen på Vliesofixen, klippa ut delarna, stryka dem på de utvalda tygerna, klippa ut delarna ur tygen, dra bort pappret och stryka fast dem på blocken! Alltså det borde bli 6 olika moment x 725 = helt galen, sjuk passion för att sy lapptäcken!!
När alla delar är fast strukna på blocken så är det bara att börja sy fast dem med langettstygn, på maskin. Jag gjorde så att jag sydde en färg i taget på alla block samtidigt, det är ganska jobbigt att byta färg på tråden hela tiden. Sen ska alla trådar fästas på baksidan...
Det är ganska otydliga foton, det hann bli mulet innan jag kom mig ut och fotografera, så ljuset var inte det bästa. Jag har använt bara rest tyger, enda tyg jag köpt är bottentyget.
Det är många hjärtan, blommor, rosetter och fåglar i varje block...mera romantiskt kan det väl inte bli?!
Varje gång jag får en quilt klar känns det lite vemodig, den här quilten: Vintage Valentine, design Verna Mosquera, betyder nåt speciellt för mig och den här ska jag ha själv! Den är ca. 180 x 180 cm.
Den här quilten betyder riktig vänskap för mig med en person som jag aldrig har träffat. Så...Liene...var du än är...jag har sytt in vår vänskap i quilten, den är din och min...vår vänskap kommer alltid att finnas kvar...
(P:S: Om nån känner igen namnet på min vän och vet vad som hänt henne skulle jag bli jätteglad om ni tog kontakt med mig, min e-mail står till höger här på bloggen)

10 kommentarer:

Lappeklipp sa...

Den här quilten är så underbart vacker att jag får "ståpäls", färgerna är dessutom som plockade ur min favoritpalett. Vackrare än såhär kan det nog inte bli. Din historia bakom quilten är vemodig och jag hoppas verkligen att du åter får kontakt med din förlorade vän! Önskar dej och de dina en riktigt fin Valentin-dag

trädgårdsdrömmar sa...

Så roligt att se någon annan som har samma mönster som jag.När jag köpte mitt fick jag en del varje månad tillsammans med dom tyger som skulle vara till just den delen.Jag har inte kommit så långt på min men när jag såg din färdiga kände jag att det är dags att ta tag i den igen.Jag har alla delar hemma även tyget till baksidan som är väldigt vackert.
Trevlig Helg.

Sari sa...

Åh, så otroligt vacker!!!! Och vilket enormt jobb...!
Saknar ord att beskriva vad jag känner när jag läser ditt inlägg!
Så vackert, men vemodigt på samma gång!
Tack för att du delar med dig!
Stor, stor kram till dig!
/Sari

quilt-majan sa...

Så vacker kvilt😍 Vacker men sorglig historia . Vad heter hennes blogg?

Immi sa...

Vilken underbar kvilt och underbar historia, hoppas verkligen ni får kontakt igen! Kram Immi

EL RINCON DE CHELO sa...

Que bonito!!! es una preciosidad!!!

Elisabeth sa...

En sån helt fantastiskt fin quilt! Vilket jobb! Hoppas verkligen du åter finner din vän.

Mvh
Elisabeth

Hoàng Trọng Duyệt sa...

Thanks, very good
Ý nghĩa của xét nghiệm viêm gan B dương tính

Hoàng Trọng Duyệt sa...

Thanks, very good
Những điều cần biết về men gan cao

Anonym sa...

Har mailat dig! /Erica