söndag 7 maj 2017

The Watcher Quilt

När jag såg den här quilten / väggbonaden måste jag bara sy den! Jag tycker den är riktigt häftig!


Den heter "The Watcher Quilt" och är designad av Libs Elliot, hon har också designat tygerna speciellt för den här quilten. 


Själva skallen är ca 70cm x 100 cm, och jag har gjort väggbonaden den ca 100cm x 120cm, man kan ju göra den så stor man vill.


Jag har strukit delarna (166st) på vliesofix och strukit fast dem på bottentyget. Skallen är frihandsquiltad på maskin samtidigt med bakgrundstyg, mellanlägg och bottentyg.


När man ska tvätta den här quilten/väggbonaden så görs det förhand. Den tål inte maskintvätt när delarna inte är fastsydda med varandra med sömsmån utan är fastsydda direkt på bakgrundstyget.


Det gäller att vara noga med att klippa ut delarna exakt och pussla ihop den så att inte bakgrundstyget syns mellan delarna. Jag har vit bakgrund så det syns inte så tydligt om det vita syns igenom, men hade jag haft tex. en röd bakgrund, då skulle det inte se så snyggt ut om det röda skulle skina igenom.


Bottentyget är också i svart/vitt och kanten runt är av tygerna som finns i skallen.


The Watcher Quilt ville min son ha och nu ska min dotter ha en skalle i ljus beige och de gröna delarna vill hon ha i guld...en liten utmaning!


Fast jag gillar min "skalle-quilt" så gillar jag den här "skalle-katten"  ännu mer!
Ha en bra dag!

8 kommentarer:

Lappeklipp sa...

Ja det var en annorlunda quilt du gjort denna gång, inte det som vi är vana att få se här med vackra pasteller :o) här har vi en tuff Käranån som riktigt sticker ut hakan och visar var skallen ska stå hi hi, men jaaa Nasse är nog bäst, alla kategorier <3
Blir spännande att se varianten du ska sy åt er dotter!

LoNiPe sa...

Men jösses vad häftig!!! Riktigt fräck. Kan förstå att barnen vill ha. Må så gott!

Minh Quân sa...

mái nhà kiểu thái lan is currently the trend of choice for many people. Apart from the aesthetic factors, cheap price is also a major cause

Hoàng Trọng Duyệt sa...

Mẫu phòng ngủ cực chất Romantic bedroom for young couples, where emotions sublimated, create joy in life

Hoàng Trọng Duyệt sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
cocoya sa...

Hermoso quilt, me ha encantado aprender todos los detalles que nos has contado...Un saludo.
Royal1688

Hoàng Trọng Duyệt sa...

Bạn đã biết thương hiệu Bác sĩ Hà Nội (bacsihanoi.vn) chưa?

Bác sĩ Hà Nội - Kênh thông tin tổng hợp, chia sẻ kiến thức y khoa hàng đầu Việt Nam, sẵn sàng tư vấn - giải đáp tất cả các vấn đề sức khỏe mà bạn đang gặp phải.

>>> Nếu bạn có bất kỳ câu hỏi , muốn tìm hiểu thông tin sức khỏe , xin vui lòng gọi cho chúng tôi qua đường dây nóng 0985 153 292 hoặc chat trực tiếp trên website Bác sĩ Hà Nội để được các chuyên gia đầu ngành gan mật hỗ trợ hoàn toàn miễn phí. Theo dõi chúng tôi qua mạng xã hội như Facebook, Twitter, Pinterest, Linkedin, Medium, Tumblr.

Clipping Path Service sa...

Thank you so much for the detailed article.Thanks again.