fredag 14 mars 2008

Muffins

Jag försökte sy muffins ur boken Tildas Julehus, men det misslyckades totalt. Jag hade klippt till flera stycken, men efter att ha sytt en gav jag opp, borde haft mera tålamod o fyllt den med risgryn el. nåt annat så den hade stått bättre. Nåväl, jag applicerde muffins i stället o det gick bättre. Jag har gjort två underlägg för jag ville bara se hur det skulle bli, ett litet experiment.

Jag tycker dom blev både "somriga" o "juliga"

Dethär är kul! Ta bort matningen, sätt på stopp/quilt foten o så tutar du o kör!! Det är du som drar/för tyget själv hur du vill. Jag behöver öva mig mera i dethär för det blir ganska kantiga cirklar ibland så det gäller att dra tyget jämnt o med stadig hand. På dethär rutiga tyget syns det inte hur ojämnt det är o att stygnen ibland är väldigt långa el. korta.

Jag har börjat använda tjock flanell som mellantyg i dukar o underlägg. Tyget fastnar fast i flanellen o gör att det blir lätt att quilta, hade bara satt fast alla lager med nålar utan att tråckla fast dem. Tipset fick jag av en vän i vårt quiltgille: Lappvärk.

Med pärlor som dekoration blir det handtvätt av underläggen så det räcker med två stycken...
Nu är det fredag o jag önskar att alla får ett riktigt bra veckoslut.

16 kommentarer:

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
jeanette sa...

Vilka härliga kalorifria muffins du har gjort!
Ha en trevlig helg!!!

Anonym sa...

Härliga muffins! :)

Huset på toppen sa...

Nam, muffins!!

Jeg har laget mufinns og de ligger under klokken på glassfatet, kjekt å ha som dekorasjon på bordet!!

Ha e fin helg!

Lappeklipp sa...

Mmmm vilka muffins du gjort och med fina "bling" detaljer. Med sådana på bordet blir det fest varje dag!!!!
När man frihandsquiltar på maskin blir det jämnare kurvor om man har rejält med gas på hela tiden.
Ha ett skönt veckoslut!

Susanne sa...

Jätte fint har du lagat igen:) Bra ide` att laga risgryn också.

Virkku sa...

Todella herkullisen näköisiä :)

Lycka är ~ Onnea on sa...

Vackert, vackert!!

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Shabby-Roses-Cottage sa...

oh it looks soooo yummy!!! :o)
great work!!!
Many love greetings,Patricia

umulie sa...

Bare en liten tur innom for å ønske deg en riktig god påske!

Prästgårds Maria sa...

Länge sen sist...Jag skippade min blogg, men spånar på en ny.
Vad kul att du fick träffa Tone F!
Och vad mycket sött du sytt!
Jag har sytt massor av muffins och jag hällde risgryn i botten för stadgan.
Jag sydde på lite pärlor och la en tygblomma med en pärla på toppen av muffinsen.
Jag ska också prova applicera muffins. Det blev ju urläckert!
Ha det så bra!

Kram Maria (Englamaria)

Lena sa...

Vilka härliga muffins... Det är nästan så att man blir sugen att äta en :D Gott, goti gott gott... :)

Malin - I min trädgård sa...

Men vilka söta! Jättefint!

Anonym sa...

J'adore ces muffins...
Bises de BB

Laura sa...

Ciao
molto belli , dolcissimi

Laura