fredag 21 oktober 2011

Höst

För mig är fredagen den bästa dagen i veckan, det vill säga om jag har ledig kväll. Idag har jag ledigt hela dagen och jag har inte gjort så mycket. Jag har tagit det lugnt, varit ute i solskenet och planterat några iris- lökar som jag glömt bort tidigare, jag har bara kopplat av och det behöver man göra ibland, tycker jag...


Tänk att vi redan är tre veckor in i oktober...och snart är det jul...och jag som skulle sy en hel massa tomtar och änglar till jul...det hade jag planerat göra i höst...och vi HAR ju höst nu, men inga tomtar och änglar syns till här inte...

Det blir ju ingenting gjort när jag sitter i soffan och dricker halva dagen och tittar i tidningar, virkar några varv på mina rutor, bläddrar i några böcker och bara planerar saker som jag borde ha gjort för en månad tillbaka. Men, egentligen...varför ska jag stressa upp mig på småsaker när jag för en gångs skull har en hel fredag ledig och bara kan vara...just det... ledig.

Jag har berättat tidigare att det blir "Finn-Quilt-möte"här i Vasa i mars nästa år och att vi ska sy lotterivinster till det. Jag har sytt mugg/glas underlägg, 36 st, 4 st i varje paket, men nu tycker jag om dom bruna stjärnorna så jag vill behålla dem själv och då blir det att sy nya...

...men inte idag, idag ska jag bara njuta av en vacker höstdag, se när löven faller av träden, dricka mera , bläddra i tidningar, göra god mat och ta mig tid att ha "fredagsmys"...
Jag hoppas att ni också nångång kan ta er tid att bara vara ledig, det gör gott för kropp och själ, man kan ju inte göra allt på en gång som man har planerat. Ha en riktigt trevlig helg!!

8 kommentarer:

Hantverkarglädje sa...

Ja vet du att när man sen är hemma på hel tid så får man än mindre gjort för då är det så lätt att skuffa de där göromålen till nästa och nästa och nästa dag.
Läste någonstans att bästa medicinen mot stress är att faktiskt genast göra det där som man tänkt för det är när något hänger efter en som det stressar.
Vet ej om det stämmer men kanske.

annika sa...

Jo visst är det viktigt att stanna upp och bara vara. Ibland blir mina söndagar på det viset och jag kan känna mig lite stressad över att jag inte har använt tiden väl. Men det får man nog ta att vänja sig vid.
Dina muggunderlägg är fina. Såg på en annan blogg att en kvinna sydde såna.

Ha en skön och mysig fredagskväll

Kram
annika

Vardag och flärd sa...

Nu tycker jag nog att du är en mycket flitig pysslare så du behöver absolut inte ha dåligt samvete. Förmodar att det är en "skapande paus" du har. Dessutom måste man ibland varva ner lite.
Ha en fin helg!
Kram Eva

Rose Garden Malevik sa...

tja,.........men de e väl inte försent att börja :)
gillar dina saker.....du e superduktig :)
å missa nu inte....

S
A
T
U
R
D
A
Y

S
H
O
W

O
F
F

Det är kul att vara med :)
VÄLKOMMEN
Håkan

Nette Cecilia sa...

körde förbi dig idag på hemväg från stan,for helt apropå med en srejkande gubbe till stan för att hitta lit inspiration till julpyssel.Vackra underlägg du gjort ,kram Nette

Janne i Fagerlia sa...

Det må være lov å ta livet med ro og nyte tilværelsen også - uten å ha dårlig samvittighet.

Riktig god helg!

Livet på Vestergård sa...

Det där lät som en riktigt mysig fredag! Man måste unna sig att ta det lugnt ibland.
Gillar dina glas/koppunderlägg!

nattugglan sa...

hej..oj så mycke fint du gör!! Ugglan som finns på bild..kanske en ljuslykta.. varifrån är den?? jag skulle så gärna vilja ha den..älskar så ugglor.. har jag kommit fram till nu,, hahah.. tomten i Tilda tyg va ju för söt.. ja om man skulle hinna med allt som man planerar till jul.. det kommer nog att va mycke kvar ännu i dec..ha en bra dag!!