måndag 9 april 2012

Stickat

Nu börjar Påsken vara över när det är Annandag Påsk. Jag har varit ledig två dagar av helgen och hunnit med att äta en massa god mat och träffat släkt och vänner, sen har jag också arbetat två dagar. Här skiner solen och vi har suttit ute och druckit kaffe på eftermiddagen, men på morgonen, lite över fem när jag steg upp, var det -8,3. Det är fortfarande kallt på nätterna.

Runt jultiden stickade jag en varm och mjuk "axelvärmare", vet inte om man kan säga att det är en sjal när den inte är trekantig, så det får bli en axelvärmare. Den är varm och skön att ha över axlarna och så har man händerna fria och inget som "hänger och slänger" vid sidorna, väldigt praktisk att ha på sig.

Mönstret har jag tagit från Drops Design, men jag har stickat i ett annat garn som jag hade i mitt skåp. Det var utan banderoll så jag vet inte vad det är för sorts garn, bara att det är mycket tunt och mjukt mohairgarn. Jag har inte stickat exakt enligt mönstret utan maskade av tidigare än i beskrivningen, för garnet började ta slut och så skulle den ha blivit för lång i det garn som jag hade.

Jag har en liten burk med special knappar, det är gamla knappar ur min mans morfars låda, han var skräddare och det här är verkligen gamla knappar. Jag använder dom bara till lite speciella saker som jag har gjort själv.

Det är inte så ofta som jag stickar, men när jag gör det vill jag gärna sticka mönsterstickning, endera i enfärgat garn eller så mönster i olika färger. Jag har på gång en kofta som jag har köpt garn till, maskantalet stämmer och garnmängden stämmer överens med mönstret, så nu är det bara att sätta igång....till hösten tror jag....

Som sagt, mjuk och skön att ha över axlarna är min "värmare" och den används ganska flitigt ännu på kvällarna framför TV:n...

...och krokusen kämpar att hålla värmen under kalla nätter, kanske de behöver min axelvärmare bättre än jag... men dom ser ut att klara sig riktigt bra, för på dagarna slår dom ut sina blommor och man ser hur de riktigt njuter i vårsolen. Det hoppas jag också att ni får göra, njuta i vårsolen, så ni ha det så bra!

7 kommentarer:

Lyckoslanten sa...

Undrar om jag skulle ha tålamod att sticka en sådan fin sak! Men det är bra att kunna variera sig.
Det är märkligt hur de där blommorna kan klara sig i kölden...
Ha en skön vecka! ♥

Janne i Fagerlia sa...

Nydelig akselvarmer du har strikket :)

Vardag och flärd sa...

Vacker värmare och bedårande knapp, kul att ha sparat gamla vackra knappar!
Kram Eva

Nette Cecilia sa...

dom är nog seglivade krokusarna mina har blommat under 20 cm snö o ända reste dom sig igen ,ha en fin vecka ,Nette

Hantverkarglädje sa...

Axelvärmaren ser riktigt skön ut och dessutom är den ju vacker också.

Lisbet sa...

Vacker axelvärmare! Jag borde ha en sån, är så frusen om axlarna nuförtiden... Den ser riktigt skön ut!
Du verkar vara lika morgonpigg som jag. Morgonen är bästa tiden på dygnet :)
Ha så bra!

Malin sa...

Åhh vilken vacker axelvärmare! Och knappen är underbar!