söndag 19 juli 2015

Drömmar slår in.

Ibland drömmer vi väl alla om att sluta med det arbete vi håller på med, drömmer om att göra något helt annat. Min dröm är en liten presentbutik/tygbutik med ett litet kafé i samband med butiken, servera kaffe ur porslinskannor i skira blommiga gamla kaffekoppar...men så vet jag ju att jag kommer inte att få mina räkningar betalda av den verksamheten och en sak till: jag är inte villig att jobba 14 timmar/dag för att få det att gå runt. Jag fortsätter med min trygga anställning, 38 dagars semester/år, svär ve och förbannelse över personalbristen, organisation...men jag gillar mitt jobb ändå för jag får så mycket tillbaka av patienter,anhöriga och arbetskamrater.
Min man vågade förverkliga sin dröm för drygt 1 år sen, han blev knivmakare!


 Han hade gjort knivar som hobby tidigare och efter en lång tids funderande och kalkylerande hoppade han av "ekorrhjulet" och började göra knivar på heltid!


Han kunde inte drömma om att han skulle få såå mycket arbete som knivmakare. Det som är ganska fantastiskt med hans arbete är att han arbetar via Facebook, alltså, alla beställningar går via FB.

Han jobbar i många olika material både i knivskaft och knivblad. Den här kniven har ett skaft av mammutbete. Nu ska ni inte förväxla det materialet med elfenben vilket är olagligt att handla med. Mammutbetar är helt lagligt att sälja och köpa. Han gör också knivar av meteoritstål i bladen, dessa knivar blir helt sanslöst vackra!


Han syr läderfodralen till knivarna för hand, allt är handgjort av honom själv, förutom bladen som han beställer färdigt smidda. Jag vet vilket arbete det ligger bakom varje kniv innan den är klar, det är en lång process, men då blir varje kniv unik. Han gör knivar enligt köparens önskan.
Han vågade ta steget fullt ut och göra det han drömde om, visste att det blir inget 9-5 jobb, visste att det enda som gällde var att satsa 100% för att lyckas och det har han gjort. Jag är stolt att säga att min man är Knivmakare! Vill ni se mera av hans knivar gå in på hans blog.

Nu blommar min jasminebuske, känner ni doften? Jag ska arbeta 2 veckor till, sen tar jag semester! Dom som förstår sig på väder och vind säger att sommaren kommer i augusti, och det hoppas jag stämmer. Ha det så bra!

9 kommentarer:

maja sa...

Ja man har ju en dröm om att få hålla på med sitt stora intresse på heltid. Man/jag har så många idéer i skallen som man aldrig kommer att hinna med om man så levde och var frisk till man blev 122 år gammal. Som tur så har man ett jobb som man älskar och inte evigheter kvar till pensionen.

Nette Cecilia sa...

Det är ju fint att drömmar kan bli verklighet ,jättefina knivar ,trevlig söndag nette

Hantverkarglädje sa...


Verkligt fina knivar.Kan väl förstå att det är mycket knåpande bakom och dessutom så fina material. Dessutom vad himla roligt att läsa om någon som vågar och verkligen lyckas sen. Det är ju alltid osäkerheten som gör att de flesta stannar på sin plats. Under jobb åren hinner man ju inte alls med så mycket kreativitet som man skulle vilja. Ofta blir det tänkt att när jag blir pensionär så skall jag göra det och det men av egen erfarenhet så vet jag att det inte riktigt blir så.

Tilkkureppu sa...

Todellakin kaunis veitsi ja tälläisiä tekevät vain taitajat!
Unelmia aina on ja joskus ne toteutuvat ja joskus ei. Oma yritys on aina iso askel ja hienoa se on onnistunut!

maja sa...

Jättefina knivar, har varit in på hans blogg och tittat. Nu har jag sytt en bad dam om du vill titta.

Vform sa...

Duktig är han, din man! Har sett hans verk och blogg flera ggr :)
Precis som du och ditt fina hantverk! Förstår när du resonerar på ditt vis .... men nog borde också du våga! MEN det finns en risk, du kommer absolut inte att hinna med DITT ... om du även ska hinna "koka kaffe" + baka + sy och allt som hör till!! Då är det inte löns att försöka!
Jag hoppas du en dag får göra enbart det du vill :)
Ha en fin fortsättning på sommaren! Säkert blir det sommar i augusti ...
Kanske ses vi på lördag!?
Kramar!

Immi sa...

Vilken härlig dröm du har, men som sagt det är svårt att få till sånt, beundrar din man som vågade och kunde... Imorgon går jag tillbaka till mina vårdtagre och anhöriga, där gör vi ett stort arbete:O) Kram Immi

Lena sa...

Snarlik dröm som jag har, ett café i min lilla by. Kommer inte att betala räkningar på det konceptet. Men en dag blir jag pensionär och då..... Drömmen har jag kvar.....
Fina knivar din man gör. :-)

Anonym sa...

Verkligen vackra knivar gör han, din man. Och modig att hoppa av ekorrhjulet och våga satsa på sin dröm, beundransvärt! Få förunnat med sådant mod. Du gör inte så dumma saker du heller med din sykonst. Men hur skall du någonsin få veta om du lyckas med din dröm om man inte satsar på den. Men du är som jag, man har det bra med betald semester och man kan lämna jobbet på jobbet och gå hem utan att fundera desstumera på det. Man kanske är för bekväm av sig... jag vet inte. Men du har en talang som är få förunnat, så satsa på den du. ;-) /Jill