måndag 20 november 2017

FINLAND 100 år 1917 - 2017

Finland firar 100 år av självständighet i år! Det har uppmärksammats hela året men höjdpunkten blir 6:e december på Självständighetsdagen.
Jag har sytt en väggbonad med Finlands flagga och 21 st "husbondsvimplar".

Det är ganska intressant med dessa vimplar. T.ex. Österbotten har 4 olika, norra-, mellersta-, södra-, och svenskspråkiga Österbotten, Karelen har norra/södra, likaså Savolax. Eftersom Finland är 2-språkigt så har Östebotten, Nyland och Egentliga Finland vimplar för svensk -och finskspråkiga.

Jag har vändsytt vimplarna och sytt fast dem i övre kant runt flaggan.

På baksidan av varje vimpel har jag skrivit till vilken del av landet de hör.

För att hålla vimplarna på plats, när det är en väggbonad, var jag tvungen att sy ett band på varje sida så att man kan sätta tillbaka den när man läst på baksidan vilken det är.

Det här är "min" vimpel, svenskspråkiga Österbotten.

Det syns inte på denhär bilden, men högst upp står det "Finland 100 år 1917 - 2017"
Bonaden är ca 145 x 115 cm. Jag ska hänga upp den på en vägg där jag arbetar. Det blir mitt bidrag till Finland 100 år.

6 kommentarer:

Jill sa...

Kära nån vilket arbete! Du är helt suverän på detta!! Så vackert arbete det finns inte ord att prisa din talang./Jill

Paqui Galán sa...

Me encanta ♥
Feliz semana ... Besos, Paqui :)

Lisbet sa...

Vad du kan! Det är ju helt otroligt!
Jag hoppas så att du kan ha ngn kurs här i norr så småningom.
Ha en fin fortsättning på veckan!

Triniki sa...

Hermoso quilt, me ha encantado aprender todos los detalles que nos has contado...Un saludo.

StickFia sa...

FAntastiskt minne du tillverkat!

cocoya sa...

Feliz semana ... Besos, Paqui :)
Royal1688