måndag 4 december 2017

The Watcher Quilt nr:II

Jag sydde en "The Watcher Qulit" på våren i år som min son fick. När hans lillasyster såg den ville hon också ha en, men i helt andra färger, den skulle vara ljus med en guldtand! Nu har den blivit färdig efter en hel del funderingar kring tygval, färg och mönster...för att inte tala om att hitta rätt "guldtand"...


Det är svårt att fotografera när det är mörkt ute och mörkt inne, men färgerna är mera beige än på bilden. Storlek ca. 100 x 120 cm.


Det är 166 st bitar som jag har strukit fast med Vliesofix, kant i kant, ( man har ingen sömsmån och syr ihop dem bit för bit ), sen quiltar man fast skallen på samma gång som man quiltar "toppen", vadd och bottentyg tillsammans. Det är en helt ny teknik för mig. Det svåra är att få bitarna placerade så att inte bottentyget skiner igenom mellan bitarna och att inte själva skallen börjar dra åt nåt håll så den blir helt sned på bottentyget.


När jag hade strukit fast alla bitar sydde jag med langettstygn runt hela kanten så att dom bitarna var fixerade, sen var det bara att börja frihandsquilta på maskin.


"The Watcher Quilt", av Libs Elliot, är en speciell väggbonad, väldigt rolig att sy, jag skulle kunna tänka mig att sy en i rosa och en i grått, men inte åt mig själv...


...och så  äntligen !, hittade vi rätt färg till guldtanden...


Om en vecka åker jag med skallen till Sverige där den ska hänga på en vägg.


Önskar alla en fortsatt trevlig vecka och ta det lugnt med julförberedelserna!


2 kommentarer:

Lappeklipp sa...

Så fin skalle med guldtand och allt. Den kommer att göra sej jättefin på väggen hos er dotter. Ni skall ha en fin väntan på jul ♥ ♥ ♥

cocoya sa...

Jättefint och mycket arbete bakom.
ผ่านเว็บ B2BET