måndag 19 november 2007

Singer symaskin år 1931

Denhär symaskinen fick vi när min mans farmor dog. Den går att sy med, allt är helt o alla delar finns, t.o.m. köpebrevet finns kvar. Jag har provat sy med den så den fungerar som den ska!


Målningen är helt perfekt


Denhär delen på sidan tycker jag är väldigt fin


Gamla trådrullar, synålar, "oljekannan" o bruksanvisningar fanns kvar i lådan


Dethär är en veckbrytare. "Veckets bredd bestämmes av den närmast nålen befintliga sifferskalan, som angiver veckets bredd från stygnraden"...står det i texten.


Köpebrevet


Ser ni det står "Bondedotter", hon var inte gift ännu när hon köpte sin Singer symaskin




4 kommentarer:

jeanette sa...

Vilken snygging!!!
Härligt att såna där gamla, fina maskiner bevaras!

umulie sa...

Hei! Takk for fin kommentar i bloggen min ang. Tilda. JEg kan godt sende deg mønsteret på "tomteparet" viss jeg får adressa di. min epost er umuliesverden@hotmail.com

Nostalgia sa...

Kjempefin maskin! Så gøy at den er i brukbar stand også. Så deilig å se at flere tar vare på slik, det er jo deler av vår kulturarv!

Ha en fin uke!

Elzie sa...

Helt fantastiskt vad fina saker de gjorde förr. Och hållbara var dom. Kul att ha sånt kvar. Jag har en Husqvarna från 50-talet och den är helt perfekt den också - om än inte så fin *s*.
Kram Elzie