fredag 21 augusti 2009

Babuschkor

Tiden rusar iväg snabbare och snabbare för varje år, eller så är det jag som är långsam av mig, men det känns som att julen kommer två månader för fort varje år. Därför har jag börjat pyssla med lite julsaker redan med tanke på att det kan bli stressigt senare i höst. Jag har en lista på olika Tilda-figurer som jag inte har gjort tidigare och bl.a. så var babuschkorna på den listan.

Dom är enkla att sy och passar bra åt de som inte är vana att sitta framför symaskinen...

Man behöver ju inte limma fast en massa "stenar" och paljetter om man inte vill, men att ha en pincett till hjälp så går det lättare.


Att sy rundade former är inte alls lätt och speciellt om man ska, som i detta fall, fylla dom med vadd, då blir det lätt kantigt hur man än gör. Man ska ha små, små stygn då blir det bättre form och en bra sak är att använda limtyg under, då får man en fin rundning på tex. dom här dockorna, hjärtan eller annars en rund sak man vill ha sytt. Som ni ser har jag glömt bort att ta fram mitt limtyg...

Först vadd, sen risgryn i botten så står dockorna stadigt...

Nu vill jag önska er alla ett riktigt bra veckoslut! Jag ska ta med mig en räkpaj, lite gott att dricka till, kravla mig ner i båten och så får "Herr Käranån" ta oss ut till sommarstugan. Där ska vi sitta och titta på alla hundratals tranor som brukar kommer från Söderfjärden ut till dom yttre holmarna i skärgården till natten. Det kan hända att det är lite tidigt ännu, men dom börjar samla sig såhär års. För nåt år sen var det över 400st alldeles bakom vårt hus, ni kan tänka er vilket liv det var när dom började flyga tillbaka 4-tiden på morgonen...

19 kommentarer:

Sari sa...

Hejsan!
Hittade din blogg av en slump. Jättefin och inspirerande!
Själv är jag ganska ny här i bloggvärlden. Detta med bloggande är ju så spännande! Det finns ju hur mycket som helst att titta på!
Det tar ju liksom aldrig slut.....
Ha en bra dag!

Viktoria- ♥s t j e r n f a l l♥ sa...

Ojoj vad fina :D Dom kommer vara super i juletider!

Lyckoslanten sa...

Nu blev jag så glad när jag såg dina "Babuschkor" eftersom vi har elever med anknytning till "Babuschkornas" hemland och jag har tänkt sy dessa med eleverna. Dina är mästerverk och bilderna är otroligt inspirerande. Tack för tips och råd! Ha en skön helg med de dina (inkl. tranorna)! :o)

Bettina sa...

SO BEAUTIFULLLLLL!!!!

Anonym sa...

Jättefina dockor.Jag undrar i vilken bok mönstret finns.
Kerstin R

Janne i Fagerlia sa...

Så koselig - slike får man aldri nok av. Flotte farger du bruker til dine Babuschkadokker. Jeg kjøpte fem slike dokker i Bulgaria i fjor, men de var selvfølgelig av treverk. Dine er mye finere...

Riktig god helg - håper dere får se tranene, det høres kjempespennende ut.

paula sa...

hello they are realy verry beautyful
greetings Paula

Lycka är ~ Onnea on sa...

Jättefina babuschkor du sytt!!
Jag ha varit lite rädd med att sätta ris i sydda saker..ha tänkt det kan bli maskar i senare..Hoppas inte..
Ha en trevlig helg!
~Marita~

Malin - Ebbas änglar sa...

Vilka fina babuschkor, underbara färger du använt. Vet vad du menar, svårt att få till det med runda former!! Limtyg, vad är det? Kanske kan vara värt att prova.
Ha det gott i båten!
Kram Malin ^^,

Lotta i S-vall sa...

Himmel va gullig dom är , nu blev jag sugen ,,,,,,igen.
Du har en jätte härlig blogg men jätte mycke mys :)
Ha de gott

kata_tildasfarm sa...

So wonderful! The fabrics and crystals match each other very-very much.

We call these dolls "matrjoska" in my language.

I have a question: How did you put the faces on the bodies???

Wicke sa...

Jättefina babuschkor. Smart att vara tidigt ute med julklapparna. Tiden går ju som sagt väldigt fort.

Claudia sa...

estan preciosas, la combinacion de colores muy lida, tu blog es muy bonito, cariños Claudia

Unknown sa...

Så söta de blev!

Livet på Vestergård sa...

Vilka fina babuschkor. Blir riktigt sugen på att sy nåhra!

Ángel sa...

Hi, That pretty blog, it's very swett. All the very pretty works and of many sensitivity, I follow and wait for your visit.
A hug from Chile
Angel

Mia sa...

Oi, for noen herlige Tilda-babuschkaer. Men du, har du virkelig begynt å tenke på jul allerede...? Jeg pleier å fortrenge tanken på jul lengst mulig, men kanskje jeg burde " ta rev i seilene" og å begynne å planlegge nå, slik at ikke julen kommer som "julaften på kjerringa", slik den pleier å gjøre, i mitt tilfelle, hvert år!

Elzie sa...

Vilka saker du gör! De var ju hur fina som helst.
Önskar dig en riktigt skön helg.
Kram Elzie

Ellas Inspiration sa...

Vilka underbara dockor!

Vart hittar man mönster och "ansikten"? Är sugen att prova själv!

Mvh

Karin