onsdag 26 januari 2011

Snigel

Här har jag sytt mera sommarfigurer, det blev en snigel med trollslända.

Snigeln är enkel att sy, bara två sömmar, en runt själva snigeln och en runt "huset". Sen är det bara att stoppa delarna med vadd och sy fast "huset" på snigeln. Mönstret finns i boken: "Sommer i Tildas Hage".

Man kan använda snigeln som nåldyna...

...eller sy några kuddar som man syr fast på "huset" och har det som nåldyna i stället.

En trollslända får göra snigeln sällskap, den är också enkel att sy, bara två sömmar och två delar att montera ihop. Mönstret på trollsländan finns i samma bok som snigeln.

Jag ska snart ha en kurs med Tilda-dockor och ville sy några saker som är enkla att sy för deltagare som kanske inte är så vana med symaskin, så jag tänkte att dom här figurerna kunde vara bra att börja med.

Jag måste ju berätta lite om vädret också. I förra veckan hade vi en dag -25 och följande dag var det plusgrader och droppade från taket! I dag var det -22,5 och nu några timmar senare -12, det svänger om vädret här i Vasatrakten! Snön tar aldrig slut för den fylls på nästan dagligen. Solen har tittat fram idag och det är konstigt hur man helt plötsligt blir på bra humör när den lyser, man orkar ta itu med saker lättare när den tittar fram.
Jag vill tack för alla kommentarer jag får, jag har varit väldigt dålig själv på att skriva kommentarer åt andra, vet ju hur jätteroligt det är när nån skriver så nu måste jag ta mig i kragen och titta in till er och skriva en rad! Ha en fortsatt bra vecka!

20 kommentarer:

Beate sa...

Otroligt söt snigel! Du är bara såå duktig!!

Vform sa...

Hej Käranån!
Oj, va dom va söta :O)
Du får det att verka så enkelt med bara en söm här och en annan där ;)
Kanske bättre när man har det framför sig!
Javisst kan vädret va för invecklat ... men åtminstone ljusare, tack och lov!
Ha så trevliga kurskvällar!

Maria sa...

Jag längtar efter våren, så dina fina figurer lyste upp min dag! De är så söta! Lycka till på kursen - det går säkert bra för deltagarna när de får pröva ett par enkla figurer.

H.T. sa...

Hi:-)
How beautiful SNAIL!:-)Lots of pillows on his shell-is he going to move down another place?Looking for a new house? :-)))
The 'trailer' with the dragonfly is the best!These are all his things,ready for moving out:-)))
It is all very entertaining,except for being cute!Nice work!
Best Regards-Halina-

umulie sa...

Å va du är duktig! Jeg venter og venter på ny Tildabok, den er kanskje å oppdrive i uke 6 sier min lokale tilda "pusher" :(

Håper du holder varmen!

kram, umulie

Louise sa...

Snigeln är då för gooood!! Är den Tildaboken ny??

Nette Cecilia sa...

Trevliga grejor du gjort ,gå in på min blogg får du mera Tilda information,det blir nästan spännande att se vilket väder vi har imorgon

Blåbærtua sa...

Kjemefin snegle, og så artig med nåleputer i høyden. Denne kunnejeg like. Ha en fortsatt fin uke!

Janne i Fagerlia sa...

Flott snegle. Jeg har også syslet med tanken på å sy en slik. Har bare ikke kommet i gang ennå.

Kerryanne @ Shabby Art Boutique sa...

Great idea to use the snail as a pin cushion.

floridatjej sa...

Ååååå vilken mysig blogg du har. Snigeln är urtjusig, mycket inspirerande...............ha en bra dag

Anita Tørmoen sa...

Koselig med slike figurer. Det er jo fint at mang også kan bruke dem - slik som sneglen som er nålepute:)

Umm-Yara sa...

En sån snigel har jag velat göra i många år, men aldrig kommit mej för - förstås! Den kommer säkert att bli en hit på din kurs!
Fina bilder på dootron!
Var i Malax den där helgen på kort, kort visit, när det var -25 och sen plusgrader nästa dag. Konstigt väder!

linéa sa...

Ett härligt par, snigeln och sländan. Ja, jösses vilken vår- längtan jag har.Men dina fina vänner mildrar den lite. :-)

Rose Garden Malevik sa...

Men Hallå :)
Den e ju hur fin som helst.....
Vad duktig du e :)
Ha det gott
Håkan

Lyckoslanten sa...

Allt det där gillar jag, jätte mycket! :o)

Slow-Eva sa...

Vilka sötnosar!

annika sa...

Ååååå så söt Lilla Snigel är. Det finns ju så mycket kul och fint att sy. Inspirerande för dina sykursdeltagare att du syr upp några alster.
Vi har några minus men det var eett tag sen det snöade.
Mysig helg!

Kram
annika

Creative Momone sa...

Hej och tack för din kommentar hos mig! ♥ Du orkar vara kreativ och tar emot våren, det är vi andra tacksamma för, blir inspirerad.
Marianne

Lisbet sa...

Kanske skulle jag kunna klara av en sån groda utan hjälp :) Kanske borde jag försöka... Boken har jag, tyg torde jag ha, men men...

Skönt med takdropp idag. Hoppas det blir mycket sådant nu när vi närmar oss februari!

Ha en skön helg!