onsdag 7 maj 2014

Mörkt och Ljust

Jag brukar ibland skicka efter tyger via "nätet" och jag har alltid varit nöjd med vad jag köpt, utom en gång...Det var flera år sen och jag hade inte riktigt koll på hur stort yard, inch, FQ  osv. var, och så såg tygerna helt annorlunda ut på bild än i verkligheten. De var också väldigt billiga så jag skickade efter dem och blev riktigt besviken när jag fick hem paketet. Jag kunde ju såklart skickat tillbaka allt men jag behöll tygerna. Dessutom var det 1/2 yards bitar, jag har säkert så det räcker att sy lapptäcken till en armé av dessa tyger... 

Jag tycker att både färg och mönster inte är så värst vackra på dessa tyger och jag har haft dem lååångt inne i skåpet, ville inte bli påmind om mitt misstag. En kväll tog jag frivilligt fram "ful-tygerna" och bestämde mig för att sy nåt av dem, började rita lite olika mönster, "surfade" runt efter idéer och så blev det ett "tåligt mystäcke".

 Under tiden täcket växte fram blev jag mer och mer nöjd med mönster- och färgkombinationen och tänkte att det passar bra att använda om man vill sitta på gräsmattan i sommar, inte så ömtåligt som tex." Et Roseteppe "

Jag har alltid med mig "kontrollanten" och är han nöjd så är jag nöjd! 

För ett år sen fick jag ett önskemål om ett lapptäcke som en viss person kunde tänka sig att ha när han ligger på soffan och tittar på TV...jag blev förvånad för det var jag inte beredd på att just han ville ha. Jag har haft önskemålet i tankarna och nu tyckte jag att denhär quilten kunde han få istället för att behålla det själv...hans lillasyster kunde absolut inte tänka sig att han skulle gilla täcket, för mycket rosa i det enligt henne...

 Nu har jag frågat berörda person och han gillar täcket, färgerna och mönstret, jag fick inte behålla det som ett "sitta-ute-på-gräsmattan-täcke" utan det blev att "soff-titta-TV-täcke" i stället. I morgon har han födelsedag och får ett mjukt paket...GRATTIS!
Tänk så olika man ser på färger och mönster, något som en tycker är "ful-tyger" blir fina för en annan och tur är ju det att vi har olika tycke och smak, tänk va tråkigt livet skulle vara annars om alla hade samma smak.
Här går våren sakta men säkert framåt, det börjar grönska men ännu har vi inte nån riktig värme att skryta med och senaste helg så snöade det här, det smälte bort genast men ändå...Ni ska ha det så bra!

12 kommentarer:

Lyckoslanten sa...

Käranån vilket fint täcke! Det där kommer att bli en favorit hos personen som ska ha det! Otroligt vacker kombination av de tyger du inte såg skönheten i från början! Grattis!

Dollandesign sa...

Jag tycker den är vacker!

Dollandesign

Dovilė sa...

I love it! Great colors combination:)

Nette Cecilia sa...

Men det är ju hur vackert som helst ,och vackert sytt ,kram Nette

Vardag och flärd sa...

Det är ett riktigt fintäcke! Så otroligt fint du har fått det med mörkt och ljust på snedden, du är så duktig.
Här har vi bara regn och kyla men så blir det alltid efter fina dagar.
Ha det fint!
Kram Eva

Rafaellascreativa sa...

Men vad snyggt ! Kan inte tro att du kan göra något fult !! Tygerna tycker jag är vackra de med ! Den som ska få den måste bli så glad :) kram Carina

nattugglan sa...

Kan inte fatta att du tyckte det va "fultyger"..täcket blev ju hur bra som helst. Jag skulle också ha blitt glad av att få ett sånt täcke.

evaj sa...

Riktigt vackert är ditt mys täcke!!!Bra jobbat!!Bambikram

Elzie sa...

Gud så snyggt det blev. Inte var det några fultyger inte. Passade perfekt till den filten.
Ha en fin kväll.
Kram Elzie

Elisabeth sa...

Det blev jättefint, tyckar jag.

Quilt och Söm sa...

Täcket blev ju jättefint! Jag tycker att tygerna va fina!

annika sa...

Verkligen en fin quilt. Jag gillar olika utseenden på dessa. Ibland vill man ha ett i en viss kulör eller i randiga tyger eller...Det är därför man samlar på sig många ;)

Här är regn....regn....regn...

Kram
annika