måndag 12 maj 2014

Tilda-Hexagons

Det går framåt med min "Tilda-quilt"! Jag har sytt hexagons i enbart Tildatyger, The Summer Fair- och All That Is Spring tygserier, dova vintage färger. 

Jag placerade ut bitarna som jag ville ha dem, skrev en nummer bakom varje bit så jag visste i vilken ordning de skulle komma...jag är ju tvungen att ha bitarna i en viss organiserad ordning annars blir det till ingenting, jag tror det kallas "kontollbehov"...

Så var det linnespetsen som jag ska ha runt och nu har jag funderat mig halvt fördärvad hur jag ska få fast den, jag måste helt enkelt ha ett tyg under hexagonerna och sy fast spetsen runt dem och sen lägga mellanvadd och bottentyg, det blir alltså en dubbel topp för spetsen ska inte hänga löst runt, då rullar spetsarna ihop sig... det där förstår ju alla hur jag menar...utom jag själv...

 ...nåja, det där ordnar sig på nåt sätt. Jag har börjat använda bara säkerhetsnålar när jag quiltar, tidigare tråcklade jag men det tog så lång tid och min rygg klarar inte av att krypa längs golvet flera timmar och jag har ingen annan stans att lägga ut mina quiltar när det momentet ska göras.

 Dom senaste Tilda-Hararna får vara med på bild igen, de har klänningar från samma tyger som är i quilten. De finns bara som materialsats, inte i nån bok om nån undrar.

 I morgon måste jag handla botten tyg, tvätta och stryka, sen ska det vara ett tunt bomullsvadd mellan och sen den dubbla "toppen" ovanpå, då är det bara att börja quilta...den är inte klar ännu men på god väg!

17 kommentarer:

Umm-Yara sa...

Wow så fint! Det ska bli kul att se hur det blir med spetsen sen.

M. Santos sa...

Es precioso¡¡¡Me gustan mucho los trabajos con hexágonos.
Besos

Nette Cecilia sa...

Alltid lika vackert ,kram Nette

Vardag och flärd sa...

Täcket är underbart men jag funderar på hur du ska ha spetsen, du måste visa!
Ha det fint!
Kram Eva

Janne i Fagerlia sa...

Imponerende arbeide du er i gang med. Spetsen passer helt perfekt til fargene i teppet.

Catarina C sa...

Ser fram emot när din hexagonkvilt blir färdig, som kommer att bli jättefin!

evaj sa...

Underbart och du är så välkommen till att länka till min sida för att INSPIRERA oss alla!!Bambi

Rafaellascreativa sa...

Det blir spännande att se hur du får till spetsen ,det låter knepigt ....jätte fina färger och mönster i Tilda tygerna !
Och vilket tålamod med dessa hexagoner ,hoppas vi får se slutresultat :)

Monique sa...

Nice!!!

nattugglan sa...

Det va fint.. härligt Tilda tyg! och vilken fin spets, ska va spännande att se sen då du har fast den!

Timotei sa...

Det kommer til å bli så fint og du kommer nok til å finne en løsning med den heklede blonden!

Annelis hantverk sa...

Vilket underbart arbete du har på gång igen! Kommer att bli supersnyggt!
Ha det bra!

Anna sa...

Qué bonita te está quedando!!! ME encantan los colores que has utilizado...y los hexágonos me encantan. Tengo que hacer algo con hexágonos pronto:)
Anna

EirinH sa...

Fantastisk flott, det blir nok ennå flottere når du har fått på blondekanten :)
Tips til tråkling: Bruk spraylim til stoffer, som denne http://www.stoffogstil.no/Katalog/Sytilbehoer.aspx?group_id=5167&articleid=24818
Du får kjøpt de i de fleste quiltebutikker
Da sparer du deg masse jobb!!

Lappeklipp sa...

Sjutusans snyggt blir det med den "råa" spetsen till de skira färgerna i quilten. Trevligt tänkt det där med tyg under spetsen för att få den att hållas rak. Väntar med spänning på det färdiga resultatet!

Sabela Patcwork sa...

Me encanta! Todo! los hexágonos, los conejitos,....precioso!
Besos desde Tenerife
Isa
http://sabelapatch.blogspot.com.es/

Triniki sa...

Me encantan tus trabajos!!!!
Un saludo afectuoso.