lördag 21 juli 2012

Blind, Gammal och Rostig

Min fysiska kapacitet och rörelseförmåga är lite nedsatt och att plocka bär är helt otänkbart för mig just nu. Jag fick en näve solmogna smultron serverade i en hög på bordet framför mig igår med orden: "Jag tänkte trä upp dem på strå åt dig men jag hade inte med mig mina glasögon så jag såg inte att göra det", jag svarade:" inte börjar "vi" väl bli gamla...eller kallas det här för att "Kärleken är blind"?!...eller?


Jag vet inte om det var påpekandet om att ha nedsatt syn eller om det var antydan på att nån börjar bli...så att säga...liiite äldre, som gjorde att jag fick mera smultron, nu uppträdda på ett strå!


Dom var tätt,tätt uppträdda på grässtrået, sådär som då man var barn och ville ha så många smultron som möjligt på ett strå och dom började pressas ut åt olika håll och nästan ramlade av...


...om nu den här Kärleken börjar bli...så att säga...liite äldre, är det då man säger att "Gammal kärlek rostar aldrig"?!...eller?


En sak vet jag i alla fall med säkerhet att dessa smultron, som är plockade på en av de yttre öarna i Vasa skärgård, smakar något alldeles, alldeles underbart goda, dom är små men smakar som smultron ska göra. Dom är plockade av en som hade glasögonen med sig och hon som fick dem har en gammal, rostig...rygg, har hon inget "Råg i ryggen" då när den är rostig...eller? Neej, nu börjar det trassla till sig ordentligt med ordspråk, så för att sammanfatta allt detta kan man väl säga så här att "Blind, gammal kärlek rostar aldrig om man har råg i ryggen"!!!


" Den högsta lyckan i livet är vissheten om att vara älskad för sin egen skull, eller rättare sagt: att vara älskad trots man är som man är." ( Victor Hugo, 1808-1885)
Jag hoppas att ni alla, ung som ...liite äldre, har fått smaka på smultron i sommar, serverade i en hög på bordet eller på strå...

8 kommentarer:

Gudrun sa...

Så underbart du skriver och beskriver kärlek och smak av bär.Jodå, smultronen i trädgården inne mellan alla vresrosorna är plockade.Trots att man sticker sig är det värt besväret:-))
Fortsatt angenäm sommar önskar jag.
Kram

Nette Cecilia sa...

Härligt med smultron på strå .Senaste gång vi for härifrån såg vi ett gäng barn komma med smultron på strå ,det var längesedan sist man såg den synen .Här växer också smultron men inte så många ,kram otrevlig fortsättning på helgen ,Nette

Lycka är ~ Onnea on sa...

smultron smakar så sommar.
du skriver så fint och roligt.

annika sa...

Det var nog orostad kärlek:). Fint beskrivet av hur olika kärlek kan uttryckas. Lilla Malva ville i dag att vi skulle ha en sticka till Smultronen. Hon mindes från förra veckan då vi trädde dem på strå.
Kram
annika

Rose Garden Malevik sa...

Åååå så fint du skriver....och vilka underbara bilder.så supersomrigt :)
å missa nu inte......

B
L
O
G
G
P
A
R
T
Y
T

fortsätter.......
redan 65 fina bloggar med :)
VÄLKOMMEN
Håkan

Vardag och flärd sa...

Vilket fint inlägg!
Ha det fint med kärleken!
Kram Eva

Vform sa...

Hej du, trevligt inlägg med fina bilder!
Har blivit serverade smultron i sommar :O) ... dem delade jag med mina småflickor (barnbarn) ... och plockades av farfar till dem!
Som jag firade "rubin" med här om veckan ... så kärleken rostar aldrig !! ;O)
Må gott!

Annelis hantverk sa...

Underbart med smultron, plockad med kärlek!
Vackra bilder!