torsdag 5 juli 2012

Sommardag på en sommarkväll

På midsommardagen var vi ute och körde med båten en stund, jag satt ute på däck och fast solen sken och det var varmt så blev det lite kyligt ute på öppet hav. Jag kom på att vi har inget täcke, lapptäcke alltså, i båten och det måste jag ju göra något åt genast. Det kan vara ganska skönt att ha ett täcke att ta över axlarna om man känner för det.


Jag ville ha ett täcke i blått och jag har inte så många tyger i den färgen men så kom jag på att jag har långt inne i skåpet herrskjortor som går i blått som jag köpt på loppis för att göra ett lapptäcke av.


Det var bara att sätta i gång och skära ut 180 st. 4" x 4" rutor, jag använder mig mer och mer av inch-mått för det har jag på skärmattan och linjalen och så är många mönster i de måtten också fast de kan vara svenska eller norska mönster. Mitten består av 6 x 8 rutor.


Jag tittade i flera böcker och bestämde mig för att göra ett täcke ur boken " Iloisia ideoita kotiin sinivalkoisesta" = "Små og store ideer i blått & hvitt" av Marianne Arnesen & Rudolf Helberg. Man börjar att bygga upp täcket från mitten med rutor och sen fyller man på med ramar runt, endera i ett tyg eller så ramar sydda av rutor. ( boken har cm-mått på alla mönster )


Det här täcket är enkelt att sy, man håller sig till samma mått i ramarna som i rutorna. Vill du tex. ha 10 cm x 10 cm rutor så gör du ramen 10 cm bred, fortsätter bara runt runt och bygger upp täcket utåt hur stort du vill ha det. Jag sydde dit en röd ram i mitten och sen avslutade med samma tyg i den smala kanten ytterst.


Jag har inte köpt en enda tygbit till detta täcke, nåja, loppis skjortorna förstås, men det var längesen så det räknas inte. Det finns gamla gardiner från sommarstugan i en ram ( små segelbåtar på vit botten ) sen finns det tyger som jag fått av nån som inte behöver dem mera, baksidan är ihop sydd av gardiner så det är bara vadden som jag var tvungen att köpa och det är inte dyrt. Det här täcket är ett riktigt lapptäcke!


Nasse ville inte vara med längre, han väljer "sina" täcken med omsorg som han ska ligga på...


"Sommardag" heter täcket, och när det ska ut till båten/sommarstugan får det blåa vara hav och himmel, det röda är för alla smultron som växer på vår tomt där ute...jag tror att det blir skönt att sitta en augustikväll på verandan med en  "sommardag" omkring sig!

8 kommentarer:

Gudrun sa...

Ljuvligt marint täcke!
Ha det gott i sommar.
kram Gudrun

Siri sa...

Teppet ditt ble nydelig, og jeg liker ekstra godt når det er sydd av gamle klær. Hilsen Siri:-)

Nette Cecilia sa...

Sååå vackert det blev o somrigt ,kram Nette

Peziperli sa...

You have golden hands! It´s a wonderful patchwork!

Greetings, Petra

Creative Momone sa...

Precist ett sådant täcke skulle jag behöva, färgerna skulle passa på vår sommarstuga. Har samma bok så det finns inga ursäkter, bara att söka lappar och tyg i alla gömmor. Tror dock att det får bli ett projekt för hösten, om inte skaparlusten kommer helt akut av någon outgrundlig anledning, man vet ju aldrig. ;)
Ha det gott i sommarvärmen!
Nanne

I det blå huset sa...

Vilket härligt sommartäcke. Passar perfekt ihop med båt/vatten/strand/klippor.

Tatkis sa...

Adorable quilt - colours are so beautiful, and great idea about using used and clothes fabrics!

Hugs,
Tatyana

Solstitches sa...

Hello,
I have only just discovered your blog and I am loving everything I see here.
Your work is beautiful!
I love the quilt and like the idea that it is made from recycled fabrics.
All of your Tilda projects are so pretty.
Happy weekend,
Margaret