söndag 15 juli 2012

Lite fisk och mycket hår.

Senaste vecka var vi några dagar vid sommarstugan och då ska man ju fiska om vädret tillåter. Jag är inte så bra på det här med att fiska men jag har en man som kan det desto bättre!


Tidigare när han var yrkesfiskare på heltid hade han ut flera kilometer rader av nät, vissa gånger kom det hundratals kilo fisk på en gång som skulle tas om hand sent in på natten... största fisk han fått nån gång var en lax på ca 22kg!! Nu förstår ni varför jag låter Herr Käranån sköta om att vi får fisk på bordet hos oss.


Den här gången blev det 8 st. abborrar så det tog inte hela natten att få dem rensade och...


 ...filéade av en som har gjort det många, många gånger tidigare.


Nu återstår bara att ta bort skinnet, "byxa" filéerna och sen i stekpannan! Smaklig måltid!


Mås, skrattmås, silltrut och gråtrut tar hand om fiskrenset...


De är bra på att försöka stjäla mat från varandra. Det var några ord om "Lite fisk" nu kommer det "mycket hår" ...


 Vi hade också besök av en hårfager dam, hon har inte ärvt mängden hår efter sin far iallafall och att få ordning på den "kalufsen" kan ta tid!
Ha en bra början på veckan!

10 kommentarer:

Nette Cecilia sa...

Härliga fiskar ni fick om man kan säga det om fisk men när man vet hur gott det är så ....kramen Nette

Vardag och flärd sa...

Så fina bilder du visar!
Kram Eva

Vform sa...

Oj, va gott med fisk !!
Tur att du har en som är intresserad ...
Och vilket hår, förstår det tar tid att kamma :O)
Må så gott!

Jill sa...

Härliga, härliga bilder!
Håret, jag är inte av vundsjuk med att reda ut den kalufsen. Jag har en här hemma som har tjockt krulligt hår. Det tar tid. Ha de gôtt/Jill

LisaMatilda sa...

Så gott med nyfångad fisk. Härlig sommarkänsla!

Creative Momone sa...

Oj så det skulle vara gott med färsk abborre! Tur att du har en karl som kan rensa och filéa, överlåter gärna den sysslan till min make jag också. Det har sina sidor att ha långt hår, ser inte så lockande ut med alla "trasslor", men nog är det ju vackert det håret i alla fall! Jag borde besöka frissan, tycker att håret inte har någon fason alls nu.
Ha det gott!
Nanne

Hantverkarglädje sa...

Du förstår, att höra om detta fiskande gjorde mig avis.
Och det där håret sen, det skulle man ha.

Lyckoslanten sa...

Det skulle inte vara fel med någon som förser en med fisk! Praktiskt med den frisyren då och vilken hårfager dam hon är - vad jag förstår - din dotter. Fortsätt njut sommaren! ♥

Ineke Original sa...

What a happy man!

stacy sa...

really beautiful photos, I specially enjoy these fishes, it remembers my father who sometimes fished them (but not so much !) your blog is very very nice