torsdag 19 juli 2012

Kul grej.

Jag hittade en "kul grej" på nätet som jag bara måste pröva! Jag tänkte ju genast på färger på tyg och mönster som jag kanske kunde ta fram ur egna fotograferade bilder och kombinera tyger på ett helt annat sätt än jag göra nu.
Här kommer några exempel: 


 När jag har "kört" den här bilden genom programmet så tar det upp 10 olika färger i bilden, nu får jag bilden sparad bara när det är 5 olika färger, så här ser bilden ut då:




Det kommer inte fram de följande 5 färgerna i gult fast hur jag än försöker spara bilden med 10 färger. Vill visa ännu några exempel.



Som ni ser i den sista bilden fattas det alla röda och ljusgröna färger, men dom finns där, det är bara jag som ser dem i min dator. Synd att jag inte får alla färger sparade på bilden. Vill ni pröva så finns programmet här. Jag brukar ofta vara in på den här sidan och titta på alla fina bilder och färger, som sagt, jag ser ju bara tyger och lapptäcken i de bilderna...jag vet, ni tycker såklart att det låter helt sjukt men det drabbar ju bara mig, ingen annan blir skadad av mitt tyg/färg beroende...Ni ska ha en fortsatt färgglad dag!

6 kommentarer:

Clara sa...

Nice pictures! :)

Greetings, Claro

eva sa...

Vilka härliga sidor du tipsade om - fick lov att testa direkt och det var helkul! Får lov att fortsätta prova detta - tusen tack! Bilderna från seeds är ju bara sååå läckra och jag kan aldrig sluta titta på dem och sätta dem i relation till tyger och i quiltar. Är man beroende då? ;-)
Kram

Vardag och flärd sa...

Så perfekt när man ska komponera lapptäcken och även mormorsfiltar! Tack för tipset!
Kram Eva

Lizzan sa...

Du är inte ensam om din "skada" även jag är gravt skadad och ser tyg i mycket ;)
Kram Lizzan

Monica sa...

Genialiskt!! det måste jag testa

Lisbet sa...

Detta låter så intressant så jag måste titta en gång till i morgon. Nu är det för sent... :)
Godnattkram